Zaterdag las ik met veel belangstelling zoals eigenlijk elke week de column van Ben Tiggelaar in NRC. Deze keer was zijn onderwerp de 180.000 durfals die in 2018 starten als zelfstandig ondernemer, volgens voorspellingen van de Kamer van Koophandel. Na een jaar is daarvan weer een derde gestopt. Als je de cijfers doortrekt naar drie jaar is bijna 70% van die ondernemers weer gestopt. Belangrijkste reden te weinig klanten en daardoor onvoldoende inkomsten.

Vanaf dit moment haalt Tiggelaar Byron Sharp aan die een aantal lessen trekt uit twintig jaar onderzoek naar aankoopbeslissingen van consumenten. Nu ben ik zelf ook een volger van Byron Sharp maar ik zou toch een aantal andere accenten willen zetten. Wat veel startende ondernemers vergeten bij aanvang is wie zijn mijn klanten, hoe ga ik ze vinden en hoe ga ik mijn dienstverlening verkopen. Dat wil zeggen commercieel aan de man brengen.

Veel startende ondernemers vergeten het belangrijkste in ondernemerschap. Commercie. Heel plat het verkopen van jezelf of je dienstverlening. Men onderschat hoeveel tijd het kost om die klanten te acquireren en wat voor skills je daarvoor moet hebben of ontwikkelen.

Daartoe drie tips:
  1. Denk goed na over je waardepropositie. Wat is de waarde die je gaat leveren voor je klant. Maak daar een verhaal van dat aansluit bij de behoefte van je doelgroep.
  2. Train jezelf in je competenties betreffende het aan de man brengen van je dienstverlening
  3. Agendeer vaste momenten in je week om die acquisitie te doen en doe dat structureel.

Hoe pas ik toch het doen van koude acquisitie in mijn drukbezette dag in?!

Laat een reactie achter